Fem tips til høstturen i fjellet

Det er snart oktober, og høsten er i full anmarsj. Det er noe magisk ved akkurat denne årstiden, spesielt i høyden.

Høsten gir frisk og klar luft, jordnære farger og trær som tømmes for blader.  De gule, røde, oransje og brune fargene lyser opp skogen og fjellet, og selv når det regner trenger høstfargene gjennom.

I Bergen er vi så heldige å ha umiddelbar nærhet til byfjellene. Mange bergensere er glade i fjell- turer, enten det er søndagsturen på Fløysletten eller den storslåtte 7-fjellsturen. Her kommer fem nyttige tips for å ferdes i høstfjellet, uavhengig om du er nybegynner eller erfaren.

1. Gode sko
For en vellykket tur er første bud å ha gode sko. Ofte kan vanlige joggesko eller terrengsko være både bedre og lettere enn store, tunge fjellsko. Samtidig har det kommet flere gode og lette fjellsko de siste årene. For støtte og forebygging av skader i anklene kan fjellsko være lurt. Opp Fløyen vil joggesko være perfekt for underlaget, mens du vil få bedre grep med terrengsko opp Løvstakken. Husk å alltid ha med gnagsårplaster om du skal ut på en lengre tur.

2. Ull innerst
Ullplagg er alltid en sikker vinner, spesielt på høsten når temperaturen kryper nedover. Ull transporterer fukt bort fra huden, og holder deg varm selv om den er våt. Selv på varmere dager kan det være lurt å bruke tynne ullplagg. Ull finnes i flere ulike tykkelser, og bør vaskes skån- somt for å bevares på best mulig måte.

3. Vind- og vanntette plagg
I en by med mye vær og vind kan det være lurt å gå til innkjøp av ytterklær som er vind- og vanntette. Ved å bruke slike plagg vil du unngår du å bli kald, og får en bedre opplevelse av fjellet.

4. Utendørs matlaging
Matlaging ute i friluft gir en egen atmosfære. Ta kveldsmaten på Vidden eller på toppen av Ulriken.
Enten du foretrekker brødskiver med pålegg eller ønsker å lage et gourmetmåltid på stormkjøkken er mulighetene uendelige. Å lage mat ute kan også være med på å senke terskelen for å få barna med på tur, og øke motivasjonsnivået for både store og små.

5. Variasjon
Mange er glade i sin faste trimløype hver søndagsmorgen klokken ni, eller å gå tur med barna opp Sandviksfjellet hver tirsdag. Å variere denne løypen med nye, ukjente stier og veier vil for mange bidra til økt motivasjon. På denne måten blir du også bedre kjent i byfjellene, og får nye impulser. Prøv også nye aktiviteter – hva med kano på Skomakerdiket, zip-line på Ulriken eller å delta på Stoltzekleiven opp?

Link:

Les også